Την 27η Φεβρουαρίου θα δοθεί στη δημοσιότητα το πόρισμα του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων για τα Τέμπη, όπως γνωστοποίησε ο Πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του Οργανισμού, Χρήστος Παπαδημητρίου, μιλώντας σήμερα (01/02) στον ΣΚΑΪ.
«Δυστυχώς, παρουσιάσθηκε η ανάγκη να μιλήσω για πράγματα που η κοινή γνώμη δεν γνωρίζει», ανέφερε ο κ. Παπαδημήτριου, εξηγώντας πως παρ’ ότι ευρωπαϊκή οδηγία προέβλεπε από το 2014 τη δημιουργία οργανισμού για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών και αεροπορικών δυστυχημάτων σε κάθε κράτος – μέλος, στην Ελλάδα δεν συνέβη.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως τόνισε, συστήθηκε τον Ιανουάριο του 2023, πριν από την τραγωδία των Τεμπών, με τη συνένωση των δύο Αρχών για τα σιδηροδρομικά και τα αεροπορικά δυστυχήματα, χωρίς όμως να έχει στελεχωθεί.
Όταν έγινε το δυστύχημα, την 28η Φεβρουαρίου 2023, ανέλαβαν το καθήκον της έρευνας του πεδίου αξιωματικοί που δεν είχαν την τεχνογνωσία να διαχειριστούν το θέμα με τον τρόπο που έπρεπε, όπως αποκάλυψε.
«Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στελεχώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023, αλλά δεν υπήρχε σιδηροδρομικός διερευνητής στην Ελλάδα, δεν είχε εκπαιδευτεί κανείς», όπως σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου. Με επιστολές που έστειλε, συνέδραμε τελικά στην εκπαίδευση στελεχών ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων που έστειλε δύο υψηλόβαθμα στελέχη στην Ελλάδα.
«Η αδιανόητη τραγωδία των Τεμπών έχει χτιστεί επί σειρά ετών από σειρά εγκληματικών λαθών και παραλείψεων. Στο πόρισμα θα αναδείξουμε αυτά τα λάθη και τις παραλείψεις με πλήρη ανεξαρτησία. Από τη στιγμή που ανέλαβα, η μόνη ενόχληση που είχα από τον Υπουργό, ήταν αν μπορεί να βοηθήσει περισσότερο», προσέθεσε.
Αναφερόμενος στο ερευνητικό έργο που έχει κάνει ο Οργανισμός, σημείωσε ότι έχουν ζητηθεί πραγματογνωμοσύνες από τη Σουηδία, από τα Πανεπιστήμια της Πίζας και της Γάνδης και από γερμανικό ινστιτούτο για διάφορα θέματα που άπτονται του δυστυχήματος, από την πυροπροστασία των καθισμάτων μέχρι τα αίτια της λεγόμενης πυρόσφαιρας και αν αυτή μπορεί να δικαιολογηθεί από τα έλαια σιλικόνης ή όχι.
«Δυστυχώς, χάθηκε πολύτιμος χρόνος και δεν έγινε η διαχείριση που έπρεπε στον χρόνο που έπρεπε. Ο ΟΣΕ άρχισε με 3.200 άτομα προσωπικό και μετά τα μνημόνια έφτασε τα 590 άτομα, ξεκίνησε να έχει περισσότερους από 500 σταθμάρχες και την περίοδο των Τεμπών είχε 117. Μιλάμε για ήρωες, οι υπάλληλοι των σιδηροδρόμων είναι ήρωες, χρειάζεται να δουλεύουν και 29 μέρες σερί χωρίς ρεπό σε πλήρη παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας. Δεν υπήρχε επάρκεια προσωπικού», επεσήμανε ακόμη.
Για τις συμβάσεις για τις οποίες έχει γίνει λόγος, ανέφερε ότι «έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί πολλά χρόνια πριν από τα Τέμπη», ενώ, μιλώντας για τη δουλειά του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, είπε συγκινημένος πως «το προσωπικό μας δεν κοιμάται, έχουμε ιερό καθήκον να διερευνήσουμε το δυστύχημα των Τεμπών απέναντι στους συγγενείς. Συνάντησα πατέρα θύματος των Τεμπών που είναι και συνάδελφος και μου είπε “θέλω να κάνεις το καθήκον σου”».
«Το καθήκον μου είναι να καταδείξω όσο μπορώ τα συστημικά λάθη που οδήγησαν σε αυτό το δυστύχημα, ώστε αυτοί οι 57 άνθρωποι κι αυτό το παλικάρι, ο Γεράσιμος, που ακόμη παλεύει να μην έχουν χάσει τη ζωή του, χωρίς λόγο. Να είναι οι τελευταίοι νεκροί στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Θα σηκώσουμε κάθε πέτρα. Η μόνη μου ανησυχία είναι ότι η σύγκρουση σαν σύγκρουση είναι κάτι φοβερό, που δεν πρέπει να ξαναγίνει», είπε ακόμη.
Τέλος, υπογράμμισε πως «εννοείται αν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομο φορτίο, είναι κάτι πάρα πολύ σοβαρό κι αυτό το διερευνούμε» και εξήγησε ότι γίνεται ανάλυση των βίντεο με τεχνητή νοημοσύνη για να διαπιστωθεί αν αυτή η φλόγα που φθάνει τα 80 μέτρα και διαρκεί 8 δευτερόλεπτα δικαιολογείται από τα έλαια σιλικόνης.