Θέρμανση: «Καίει» τα νοικοκυριά ο λογαριασμός θέρμανσης – Ο τιμοκατάλογος

Θέρμανση: Ισχυρό πλήγμα στα εισοδήματα φέρνει το κόστος θέρμανσης κυρίως για τους κατοίκους των ορεινών και των αγροτικών περιοχών όχι μόνο λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών αλλά και των περιορισμένων δυνατοτήτων στην ειτιλογή του είδους θέρμανσης.

Θέρμανση: Την ερχόμενη Τρίτη 15 Οκτωβρίου ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή εκκίνησης να διαμορφώνεται από 1,02 έως 1,05 ευρώ το λίτρο αλλά στην επαρχία οι καταναλωτές θα χρειαστεί να το πληρώσουν μέχρι και ίο λεπτά ακριβότερα το λίτρο.

Δείτε αναλυτικά τον τιμοκαταλογο της θέρμανσης για τον φετινό χειμώνα στον οικογενειακό προϋπολογισμό για πετρέλαιο, πέλετ, καυσόξυλα, μπρικέτες ξύλου και φυσικό αέριο:

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ

Η διάθεση του πετρελαίου θέρµανσης θα αρχίσει την ερχόµενη Τρίτη 15 Οκτωβρίου. Σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις πρατηριούχων, φέτος η τιµή εκκίνησης για το πετρέλαιο θέρµανσης θα είναι από 1,02 έως 1,05 ευρώ το λίτρο, αλλά στην επαρχία, ανάλογα µε την απόσταση, οι καταναλωτές θα χρειαστεί να το πληρώσουν µέχρι και 10 λεπτά ακριβότερα.

ΠΕΛΕΤ

Στην επαρχία, στις αγροτικές και ηµιαστικές περιοχές και σε µονοκατοικίες κερδίζει έδαφος η λύση του πέλετ, όπως και τα καυσόξυλα. Το πέλετ, σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, θα κυµανθεί -στα ειδικά καταστήµατα διάθεσης που υπάρχουν- περίπου στα 0,40 ευρώ το κιλό. Η συνηθισµένη συσκευασία των 15 κιλών µαζί µε ΦΠΑ κοστίζει 6 ευρώ µε την παραλαβή του πέλετ από το κατάστηµα.

ΚΑΥΣΟΞΥΛΑ

Σε ό,τι αφορά τα καυσόξυλα, οι τιµές διαφέρουν -και µάλιστα σηµαντικάανάλογα µε το αν είναι οξιά ή δρυς, που έχουν µεγάλο βαθµό θερµικής απόδοσης, αλλά και αν παραδίδονται συσκευασµένα σε σακιά και παλέτες ή χύµα. Οι τιµές τους κυµαίνονται από 60 έως και 140 ευρώ το κυβικό. Οι ειδικοί επισηµαίνουν πως οι καταναλωτές πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, αφού τα ξύλα πρέπει να είναι καθαρά και καλής ποιότητας, αλλά κι όσο πιο ξερά γίνεται, να έχουν δηλαδή την ελάχιστη δυνατή υγρασία, για να αποδίδουν καλύτερα.

ΜΠΡΙΚΕΤΕΣ

Η µπρικέτα ξύλου είναι στην πραγµατικότητα συµπιεσµένο ξύλο. Τα πλεονεκτήµατά της ως µέσου θέρµανσης είναι πως σε σχέση µε το καυσόξυλο η καύση της αφήνει ελάχιστη στάχτη, ενώ έχει πολύ χαµηλό ποσοστό υγρασίας και µεγαλύτερη θερµική απόδοση, αφού, σύµφωνα µε εκτιµήσεις, 1 κιλό µπρικέτας ισοδυναµεί µε 1,6 κιλά καυσόξυλα. Στην αγορά µπορεί κάποιος να τις βρει σε τιµή περίπου 300 ευρώ τον τόνο, αλλά αν ψάξει περισσότερο, µπορεί να βρει και προσφορές στα 240 ευρώ τον τόνο µε ΦΠΑ.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

Μια από τις πιο συµφέρουσες λύσεις θέρµανσης για νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι το φυσικό αέριο, σύµφωνα µε τους ειδικούς. Γι’ αυτό άλλωστε είναι και µεγάλο το ποσοστό αύξησης των αιτήσεων σύνδεσης µε το δίκτυο φυσικού αερίου που κατατίθενται κάθε χρόνο στις εταιρείες. Στην Ε∆Α ΘΕΣΣ, που δραστηριοποιείται σε όλο τον Νοµό Θεσσαλονίκης αλλά και σε όλη τη Θεσσαλία, η τιµή για το βασικό τιµολόγιο που περιλαµβάνει θέρµανση και ζεστό νερό είναι 0,496729112 ευρώ ανά Nm3 στη Θεσσαλονίκη και 0,522905588 ευρώ ανά Nm3 στη Θεσσαλία.

Προσοχή στις κατασκευές

Οι ειδικοί επισηµαίνουν πως ο λογαριασµός της θέρµανσης µπορεί να µειωθεί, και µάλιστα αισθητά, ή αντίθετα να εκτιναχθεί στα ύψη ανάλογα µε το πόσο προστατευµένη ή όχι είναι µια κατοικία και το εάν χρησιµοποιούνται τα σωστά θερµαντικά µέσα, τα οποία πρέπει να είναι και καλοσυντηρηµένα. «Στις κατοικίες εντός των πολεοδοµικών συγκροτηµάτων είναι τεράστιο το ενδιαφέρον για τη σύνδεση µε το δίκτυο φυσικού αερίου» τόνισε στο «Εθνος της Κυριακής» η αρχιτέκτονας, ενεργειακή επιθεωρήτρια και υποψήφια διδάκτορας του ΑΠΘ Ελένη Χρυσαφίδου.

«Εξω από τις πόλεις όµως, όπου δεν υπάρχει παντού δίκτυο φυσικού αερίου, οι καταναλωτές στρέφονται στο πέλετ, στα καυσόξυλα, στις µπρικέτες» προσέθεσε. Σε κάθε περίπτωση πάντως, όπως επεσήµανε, πρέπει οι καταναλωτές να δίνουν ιδιαίτερη βάση στη συντήρηση των συστηµάτων θέρµανσης. «Επειτα από µια δεκαετία πρέπει να αλλάζει ή να αναβαθµίζεται ο καυστήρας, ενώ καλό θα ήταν να χρησιµοποιούνται ενεργειακά τζάκια ή, ακόµα καλύτερα, τα νέα τζάκια πλήρους καύσεως» τόνισε.

Ζητείται λύση για να κλείσει η στρόφιγγα στο… λαθρεµπόριο

Mε τον φόβο του λαθρεµπορίου και των µειωµένων παραδόσεων θα περάσουν και τον φετινό χειµώνα οι καταναλωτές που προµηθεύονται πετρέλαιο για να ζεσταθούν, καθώς, παρά τις προσπάθειες των οργανωµένων εταιρειών, το σύστηµα ελέγχου συνεχίζει να χωλαίνει. Το ίδιο φυσικά ισχύει για όλα τα καύσιµα, δηλαδή βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης, αλλά και για το υγραέριο, αφού δέκα χρόνια από τότε που θεσπίστηκε το µέτρο της εγκατάστασης συστηµάτων εισροών-εκροών, και παρά τις κατά καιρούς υπουργικές αποφάσεις, η παραβατικότητα συνεχίζει ανενόχλητη.

Όπως αποκαλύπτουν τα στελέχη του Συνδέσµου Εταιρειών Εµπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), τα περίφηµα συστήµατα εισροών-εκροών δεν αναµένεται να τεθούν σε λειτουργία πριν από το 2021! Αν αναζητήσει κανείς τους λόγους, είναι προφανές ότι η πάταξη του λαθρεµπορίου συνεχίζει να µην αποτελεί προτεραιότητα για την πολιτεία. Το σύστηµα ελέγχου δεν λειτουργεί ακόµη ολοκληρωµένα, καθώς εκκρεµεί η υπουργική απόφαση σχετικά µε τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραµµογράφηση των δεδοµένων που θα διοχετεύονται στη Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων (ΓΓΠΣ) για τη διασταύρωση των στοιχείων που αποστέλλουν τα πρατήρια.

∆έκα χρόνια, δηλαδή, από τότε που θεσπίστηκε το µέτρο, δεν υπάρχει τρόπος να διασταυρωθεί η ορθότητα των τιµολογίων που κόβει µια εταιρεία µε τα στοιχεία που καταχωρίζουν οι πρατηριούχοι οι οποίοι παραλαµβάνουν από αυτήν τα καύσιµα. «Κάθε ηµέρα ο καταναλωτής εξαπατάται, το ∆ηµόσιο χάνει χρήµατα και οι εκκρεµότητες είναι τόσο πολλές που, παρά την ενεργοποίηση τελευταίως της ΑΑ∆Ε, ο κάθε επιτήδειος µπορεί να ακολουθεί παραβατικές συµπεριφορές δίχως συνέπειες» αναφέρει στην «Ηµερησία» ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ι. Αλιγηζάκης, περιγράφοντας µια χαοτική κατάσταση γύρω από τα συστήµατα εισροών-εκροών. Απουσία κατάλληλου λογισµικού και εξοπλισµού, καθώς και ελλείψεις σε προσωπικό για ελέγχους στην ΑΑ∆Ε και στη ΓΓΠΣ έχουν ως συνέπεια τη µη αξιοποίηση και κατηγοριοποίηση του συνόλου των ειδοποιήσεων (alarms) που αποστέλλονται από τα πρατήρια, όπως καταγγέλλει ο Σύνδεσµος.

Θέρμανση

Η αιτία διακοπής δεν τεκµηριώνεται, το σύστηµα τίθεται αυθαίρετα σε επαναλειτουργία από τους εγκαταστάτες, δίχως κανείς να τους ελέγχει, όπως και τους πρατηριούχους. Το ∆ηµόσιο έχει σε ετήσια βάση απώλεια εσόδων από το λαθρεµπόριο στα καύσιµα περί τα 300 εκατ. ευρώ, µέγεθος που πιστοποιήθηκε για πρώτη φορά µε βάση αναγωγές της αγοράς στα αποτελέσµατα για την παραβατικότητα από ελέγχους που έκανε η ίδια η ΑΑ∆Ε και δηµοσιοποίησε τον Σεπτέµβριο του 2018. Τα συστήµατα εισροών-εκροών είναι η µια πτυχή του προβλήµατος.

Είναι τόσο πολλές ακόµη οι εκκρεµότητες, όπως τα GPS, και η πλειάδα των υπουργικών αποφάσεων που εκκρεµούν από τέσσερα συναρµόδια υπουργεία (Οικονοµικών, Ανάπτυξης, Μεταφορών, Ενέργειας), ώστε ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί απαραίτητο να οριστεί ένας project manager που θα έχει την ευθύνη για την ολοκλήρωση του έργου, καθώς και ένα στέλεχος ως υπεύθυνος συντονιστής-διαχειριστής όλου του προγράµµατος. «Η υπόθεση της λαθρεµπορίας είναι ευθύνη όλης της κυβέρνησης» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Αλιγηζάκης, προσθέτοντας ότι κανένα υγιές πρατήριο δεν µπορεί να επιβιώσει όταν έχει απέναντι του ένα «βρώµικο». Απαραίτητη προϋπόθεση εδώ είναι, όταν εντοπίζονται κρούσµατα λαθρεµπορίας ή «πειραγµένων» αντλιών, να αφαιρείται άµεσα η άδεια λειτουργίας του πρατηρίου. Στη λογική αυτή ο ΣΕΕΠΕ, προκειµένου να µη γίνουν άλλα λάθη, εµφανίζεται πρόθυµος να συνεργαστεί µε την πολιτεία και να συνεισφέρει οικονοµικά, χρηµατοδοτώντας την ταχεία εφαρµογή των συστηµάτων εισροών-εκροών, καθώς και άλλες δράσεις, όπως την εκπαίδευση ελεγκτών και τη λειτουργία των ΚΕ∆ΑΚ.

Αύξηση κατανάλωσης

Θετικό πρόσηµο, ακόµη και για τις καταναλώσεις βενζίνης που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν σταθερά µείωση πωλήσεων, κατέγραψε η αγορά καυσίµων τον Αύγουστο (τον τελευταίο µήνα για τον οποίο υπάρχουν στοιχεία). Πρέπει να σηµειωθεί ότι φέτος το καλοκαίρι η αγορά δεν είχε καλή εκκίνηση, κυρίως εξαιτίας των εκλογών, όπως έδειξαν οι φτωχές επιδόσεις του Ιουνίου και του εξαµήνου. Πιο συγκεκριµένα, τον Αύγουστο τα ποσοστά διαµορφώθηκαν ως εξής:

  • Βενζίνες: Αύξηση 0,7%.
  • Diesel κίνησης: Αύξηση 0,3%.
  • Σύνολο αγοράς: Αύξηση 0,5%.

Ως προς το 8µηνο, η εικόνα που είχε διαµορφωθεί µέχρι το πρώτο µισό του έτους διατηρείται, µε την αγορά να κινείται κοντά στο 4% κυρίως εξαιτίας των υψηλών καταναλώσεων του πετρελαίου θέρµανσης. Στα καύσιµα κίνησης, το ντίζελ παραµένει σε θετικό έδαφος, µε τη βενζίνη να παραµένει σε αρνητικό έδαφος. Πιο αναλυτικά, τα µεγέθη σε επίπεδο 8µήνου 2019 διαµορφώθηκαν ως εξής:

  • Βενζίνες: -0,9%.
  • Diesel κίνησης: 1,8%.
  • Diesel θέρµανσης: 24,8%.
  • Σύνολο αγοράς: 3,8%

Υπενθυµίζεται ότι στο εξάµηνο οι βενζίνες υποχωρούσαν κατά 2%, το ντίζελ κίνησης εµφάνιζε αύξηση 1,2% και η αγορά στο σύνολό της βρισκόταν στο +3,9%. Η θετική πορεία της αγοράς αποτυπώθηκε και στα αποτελέσµατα των εισηγµένων, καθώς στο εξάµηνο οι εταιρείες του κλάδου (ΕΚΟ, BP, Shell, AVIN, Elinoil, Revoil) εµφάνισαν βελτιωµένη κερδοφορία σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2018.

Θέρμανση | Επίδομα θέρμανσης 2019: Ξεκινά την Τρίτη – Ποιοι το δικαιούνται – Αυξάνονται τα ποσά

Επίδομα θέρμανσης 2019: Σε ισχύ τίθενται από την ερχόμενη Τρίτη, 15 Οκτωβρίου, οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στους όρους χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης.

Επίδομα θέρμανσης 2019: Μεγάλο μέρος των ποσών των επιδομάτων θα δοθεί προκαταβολικά, δεδομένου ότι η δαπάνη του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης αυξάνεται κατά 10 εκατ. ευρώ (από τα 57,7 εκατ. ευρώ στα 67,5 εκατ. ευρώ).

Στόχος των αλλαγών που προωθούνται είναι:

(1) Να ενισχυθούν με ακόμη μεγαλύτερα ποσά επιδόματος κυρίως τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία τα οποία διαμένουν μόνιμα σε περιοχές όπου -λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούν ήδη από το φθινόπωρο – η προμήθεια και η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης ξεκινούν πολύ πιο νωρίς απ’ ότι στη υπόλοιπη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η αύξηση του βασικού ποσού του επιδόματος κατά 20% ή 25%

(2) Να προκαταβάλλεται σημαντικό μέρος από τα ποσά του επιδόματος σε όλους τους δικαιούχους χωρίς καμία καθυστέρηση, ει δυνατόν από την αρχή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης δηλαδή από τον Οκτώβριο και όχι από τον Ιανουάριο του εκάστοτε επόμενου έτους. Με το νέο σύστημα, το επίδομα θα καταβάλλεται κάθε μήνα. Τα ποσά θα εκταμιεύονται σε μηναία βάση ανάλογα με τις ποσότητες πετρελαίου που θα έχει προμηθευτεί ο δικαιούχος.

Θέρμανση| Επίδομα θέρμανσης 2019 | Οι δικαιούχοι

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν αυτή τη στιγμή, δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι:

() Άγαμοι φορολογούμενοι οι οποίοι κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ και κατείχαν την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους αστική ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα) συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 130.000 ευρώ.

() Έγγαμοι και συνάψαντες σύμφωνα συμβίωσης φορολογούμενοι οι οποίοι το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 20.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.

() Μονογονεϊκές οικογένειες που κατά το προηγούμενο έτος είχαν ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 22.000 ευρώ και την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους κατείχαν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 250.000 ευρώ. Το εισοδηματικό όριο των 22.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο μετά το πρώτο.

Θέρμανση | Επίδομα θέρμανσης 2019 | Ποιοι αποκλείονται

() Δεν δικαιούνται το επίδομα όσοι κατέχουν αυτοκίνητα άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, σκάφη άνω των 5 μέτρων και αεροσκάφη. Επίσης αποκλείονται από το επίδομα όσοι δηλώνουν «φιλοξενούμενοι» και όσοι διαθέτουν Ι.Χ αυτοκίνητα περισσότερα των δύο ή ποσοστά συνιδιοκτησίας επί Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία (ποσοστά) αθροιζόμενα αντιστοιχούν σε περισσότερα των δύο αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των ευρισκομένων σε εθελούσια ακινησία.

Το ποσό του επιδόματος ανέρχεται, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα, σε 0,16 ευρώ για κάθε λίτρο πετρελαίου θέρμανσης, που αγοράζεται την περίοδο χορήγησης του καυσίμου, η οποία αρχίζει από τις 15/10 και λήγει στις 30/4 του εκάστοτε επόμενου έτους.

Το ύφος του συνολικού ποσού του επιδόματος διαμορφώνεται για κάθε δικαιούχο ανάλογα με την Κλιματική Γεωγραφική Ζώνη στην οποία βρίσκεται η κύρια Κατοικία του. Σε καθεμία από τις ζώνες αυτές ισχύει διαφορετικό ανώτατο όριο επιδοτούμενων λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας. Ανεξαρτήτως ζώνης, χορηγείται επίδομα για τα πρώτα 80 τετραγωνικά μέτρα κύριας κατοικίας σε κάθε άγαμο δικαιούχο και για τα πρώτα 100 τ.μ. σε κάθε έγγαμο ή συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης ή μονογονεική οικογένεια.