«Οι ελπίδες είναι μηδαμινές για να μπορέσουμε να βρούμε τους ανθρώπους αυτούς σώους, διότι υπάρχει πολύ μεγάλη δυσκολία καταρχήν να εντοπίσουν πού είναι» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Γρηγόρης Ρουσάκης, διευθυντής ερευνών Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών – ΕΛΚΕΘΕ λίγες ώρες πριν τελειώσει το οξυγόνο στο τουριστικό βαθυσκάφος Τitan, της εταιρείας Οcean Gate Expeditions που αγνοείται για πέμπτη ημέρα στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Λίγο πριν εκπνεύσει το χρονικό όριο που είχε υπολογιστεί ότι είχαν στη διάθεσή τους τα πέντε μέλη του Τιτάνα ο κ. Ρουσάκης, μιλώντας στην εκπομπή «Newsroom» τόνισε ότι ακόμα και εάν υποθέσουμε ότι εντοπιστεί το βαθυσκάφος την ύστατη στιγμή η επιχείρηση ανέλκυσης θα πάρει μέρες.
«Η συνδρομή του ρομποτικού οχήματος από τη Γαλλία άργησε πάρα πολύ. Αυτές οι επιχειρήσεις, σε τέτοια βάθη, με ένα σκάφος ερασιτεχνικό θα πρέπει οπωσδήποτε stand by ένα ένα τέτοιο σκάφος» δήλωσε φανερώνοντας ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα.
«Το καλό σενάριο για μένα θα ήταν αυτό το πράγμα να έχει πάει τελικά στο βυθό» ανέφερε εκτιμώντας ωστόσο ότι κάτι άσχημο συνέβη όταν χάθηκε η επικοινωνία και το σκάφος ήταν στα μέσα της κατάδυσης, τα λεγόμενα μεσόνερα.
Περιγράφοντας τι θα ίσχυε στο αισιόδοξο σενάριο τόνισε ότι μετά την ανεύρεσή του γίνεται πρόσδεση και μετά ανάσυρση προς την επιφάνεια.
Aσφάλεια πάνω από την πρωτοτυπία
«Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία» δήλωσε εξηγώντας ότι στην περίπτωση που το πλήρωμα είναι εν ζωή θα έχουν μειωμένο οξυγόνο και θα κρυώνουν από τις χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στα βάθη του Ατλαντικού Ωκεανού.
Ερωτηθείς για τις καινοτομίες στην τεχνολογία και τη μη έγκρισή από ελεγκτικό μηχανισμό, κάτι που η εταιρεία γνωστοποιούσε στους ενδιαφερόμενους ο κ. Ρουσάκης απάντησε ότι «όσο πρωτότυπο και να είναι, πρέπει να τηρεί πρωτόκολλα ασφαλείας, δηλαδή πρέπει να έχει δοκιμαστεί πριν πέσει».
Αναφερόμενος στις δοκιμαστικές καταδύσεις που είχε κάνει στο ναυάγιο του Τιτανικού πριν προχωρήσει στην τελευταία του κατάδυση, την περασμένη Κυριακή εκτίμησε ότι ενδεχομένως αυτό να συνετέλεσε στην καταπόνηση του υλικού από το οποίο είχε κατασκευαστεί.
«Είναι ένα βαρέλι με κάποια ηλεκτρονικά που είναι εξωτερικά από την καμπίνα. Και να ήθελε ο χειριστής να κάνει κάτι δεν μπορεί », πρόσθεσε ο διευθυντής των ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ.
«Η τήρηση των κανόνων ασφαλείας στη θάλασσα είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Δεν υπάρχει πρωτότυπο και πρωτότυπο Τηρούμε κάποιους κανόνες. Το μόνο που μπορεί να επιχειρήσει είναι ένα ρομπότ. Δεν υπάρχει δύτης, δεν υπάρχει κάτι άλλο γιατί τα βάθη είναι τεράστια» διευκρίνισε ο κ. Ρουσάκης.