Σοβαρά προβλήματα ασφαλείας καταγγέλλουν οι ηλεκτροδηγοί του τραμ, σύμφωνα με τους οποίους, η τηλεματική, τα συστήματα σηματοδότησης, το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, είτε υπολειτουργούν, είτε δεν λειτουργούν καθόλου.
Χειροκίνητη λειτουργία των σηματοδοτών για την οποία πριν από κάθε φανάρι ο οδηγός του συρμού πρέπει να τον ακινητοποιήσει και να κατέβει για να αλλάξει με κλειδί τη σηματοδότηση, συχνό «μαύρισμα» της οθόνης στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, «αόρατοι» συρμοί σε ορισμένα τμήματα του δικτύου και λανθασμένες κατευθύνσεις στους μηχανισμούς αλλαγών στον τροχιόδρομο, είναι μερικά από τα ζητήματα ασφαλείας που θέτει το Σωματείο Ηλεκτροδηγών Τραμ Αττικής (ΣΗΤΑ).
Οπως επισημαίνουν οι ηλεκτροδηγοί, το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας της γραμμής ΤΡΑΜ μένει αρκετές ώρες «τυφλό» χωρίς να μπορεί να συντονίσει την οποιαδήποτε ενέργεια με αποτέλεσμα να υπάρχει και παραπληροφόρηση των επιβατών από τους πίνακες ενημέρωσης στις στάσεις.
Κι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που καταγγέλλεται κάτι τέτοιο. Εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια – από το 2019 οπότε και έγινε η μετάπτωση στο νέο σύστημα – οι ηλεκτροδηγοί έχουν υποβάλει έγγραφες καταγγελίες στη ΣΤΑΣΥ, εξώδικα, έχουν πραγματοποιήσει στάσεις εργασίες, οι οποίες παρά την προσφυγή της εταιρίας δεν κρίθηκαν παράνομες από τα δικαστήρια, ενώ έχουν υποβάλει ακόμα και μηνυτήρια αναφορά. Ωστόσο, όπως λέει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Σωματείου, Χρήστος Τσώλης, τα προβλήματα παραμένουν.
Το μόνο που επιλύθηκε είναι το πρόβλημα σηματοδότησης στο Σύνταγμα, το πιο πολυσύχναστο μέρος του δικτύου, όπου το κόκκινο έμενε διαρκώς αναμμένο κι αυτό ύστερα από τα ασφαλιστικά μέτρα που κέρδισε το ΣΗΤΑ με αποτέλεσμα η εταιρία να υποχρεωθεί να επιδιορθώσει τη βλάβη εντός τριμήνου.
«Επί χρόνια, με γραπτές αναφορές και διαμαρτυρίες μας, θέτουμε υπόψη της διοίκησης τα σοβαρότατα λειτουργικά ζητήματα της τηλεματικής και τους άμεσους κινδύνους ζωής για μας τους οδηγούς του τραμ αλλά και τους διερχόμενους πολίτες, που δημιουργούνται από τα προβλήματα αυτά», λέει ο κ. Τσώλης προσθέτοντας ότι το νέο σύστημα δεν είναι συμβατό με τους δέκα παλαιότερους συρμούς.
Αναφερόμενος στη δυσλειτουργία αλλά και τη μη λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών περιγράφει πως οι οδηγοί υποχρεώνονται σε κάθε σηματοδότη να ακινητοποιήσουν το τραμ, να ανοίξουν την πόρτα εξόδου και να κατέβουν για να προβούν με κλειδί στη λειτουργία του σηματοδότη: «Την ώρα εκείνη πολλοί επιβάτες με το άνοιγμα της πόρτας, εγκαταλείπουν το τραμ κινδυνεύοντας άμεσα από τα διερχόμενα παράλληλα και κάθετα του τραμ αυτοκίνητα».
Όπως προσθέτει ο ίδιος επί χρόνια η εταιρία κωφεύει με βασικό επιχείρημα ότι την ευθύνη της κακής και επικίνδυνης λειτουργίας της τηλεματικής έχει η υπεύθυνη για την εγκατάστασή της, εξωτερική εταιρία: «Και οι συνάδελφοί μας μηχανοδηγοί στα τρένα, είχαν επανειλημμένα τονίσει ότι τα συστήματα σηματοδότησης, ελέγχου, προστασίας και τηλεειδοποίησης δεν λειτουργούσαν», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.
Ιδιαίτερα σοβαρό είναι, πάντως το γεγονός, ότι το σύστημα παρουσιάζεται να πάσχει και στο Κέντρο Ελέγχου: «Σβήνει και μαυρίζει η οθόνη, στην οποία φαίνονται ως κουκίδες οι συρμοί με αποτέλεσμα το Κέντρο να μην ξέρει που βρίσκονται. Εχει συμβεί το Κέντρο Ελέγχου να σβήσει για ώρες. Οι ηλεκτροδηγοί ενημερωνόμαστε από τον ασύρματο ότι έχει πέσει το σύστημα και μας παρακαλούν να είμαστε προσεκτικοί στο δρόμο».
Στη μηνυτήρια αναφορά τους τον Νοέμβριο του 2021 επεσήμαιναν επίσης πως στους καινούργιους συρμούς είναι προβληματική η πέδηση εκτάκτου ανάγκης «η οποία ενεργοποιείται από το μοχλό έλξης – πέδης και η οποία (έκτακτη πέδηση) δεν αναιρείται όταν ο οδηγός απομακρύνει τον μοχλό από την αντίστοιχη θέση, με συνέπεια το τραμ να υποχρεώνεται σε στάση ανεξαρτήτως των συνθηκών και της θέλησης του οδηγού. Αποτέλεσμα αυτού, θα έχει με βεβαιότητα τον τραυματισμό των όρθιων επιβατών, οι οποίοι κατά την ανεξέλεγκτη έκτακτη πέδηση του τραμ θα χτυπήσουν πέφτοντας».
Τα προβλήματα είναι γνωστά στη ΣΤΑΣΥ, η οποία στη συγκεντρωτική κατάσταση βλαβών του 2021 αναφέρει ότι από την επισκόπηση των στοιχείων, προκύπτει ότι «το πλήθος των καταγεγραμμένων αναφορών βλάβης της τηλεματικής εξακολουθεί να ειναι αδικαιολόγητα υψηλό» και οφειλεται «σε λάθος σχεδιασμού η μελέτης και όχι σε αστοχία υλικού».
Ενα χρόνο αργότερα αποδεικνύεται ότι τα προβλήματα δεν έχουν λυθεί. Η Αττικό Μετρό, η οποία έχει υπογράψει τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρία, σε δική της επιστολή τον Σεπτέμβριο του 2022 ενόψει της παραλαβής της επέκτασης προς Πειραιά, επισυνάπτει τις συγκεντρωτικές καταγραφές βλαβών του 1ου 6μήνου της χρονιάς και αναφέρει: «Από τους πίνακες που περιλαμβάνονται στην επιστολή όσο και από τις καθημερινές καταγραφές των χρηστών (οδηγών συρμών και συντονιστών δικτύου στο Κέντρο ελέγχου Λειτουργίας) του συστήματος γίνεται αντιληπτό ότι το σύστημα εξακολουθεί να παραμένει ασταθές και να παρουσιάζει συστηματικά σφάλματα τα οποία όπως είναι φυσικό δημιουργούν δυσλειτουργίες στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου».
Η Αττικό Μετρό προσθέτει ότι η ανάδοχος εταιρία δεν έχει προβεί στην αντιμετώπιση του ζητήματος παρόλο που το γνωρίζει μέσω σχετικών επιστολών από το 2019.
Πηγή: ethnos.gr