Τζεντιλόνι σε Παπαδημούλη: «Mη φυσιολογικά κέρδη ορισμένων εταιριών ενέργειας – Χρήση αυτών για στήριξη νοικοκυριών-επιχειρήσεων»

Απάντηση δια του Επιτρόπου Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι, έδωσε η Κομισιόν σε ερώτηση που είχε καταθέσει ο Δημ. Παπαδημούλης αναφορικά με το κεντρικό ζήτημα της αντιμετώπισης της ακρίβειας που πλήττει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Στην απάντησή του ο Ευρωπαίος Επίτροπος κάνει λόγο για «μη φυσιολογικά κέρδη» ορισμένων εταιριών και προτείνει στα κράτη μέλη να εξετάσουν ενδεχόμενη χρήση των υψηλότερων εσόδων από αυτά ή από τον ενεργειακό φόρο και την τιμολόγηση των ανθρακούχων εκπομπών για να υποστηριχθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις με τη μορφή ελέγχων ή επιστροφών.

Στην ερώτησή του ο επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ρωτούσε μεταξύ άλλων την Κομισιόν για το εάν «εξετάζει τη λήψη περαιτέρω μέτρων για την αναχαίτιση του κύματος ακρίβειας στα καύσιμα και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα και το 2022».

Ακολουθεί η πλήρης απάντηση και ερώτηση:

EL, E-000610/2022

Απάντηση του κ. Gentiloni

Εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πλήρη επίγνωση της ανάγκης να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις των υψηλών τιμών ενέργειας στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, ιδίως εκείνων που ανήκουν στις πλέον ευάλωτες κατηγορίες, αποφεύγοντας παράλληλα τις διακοπές στον εφοδιασμό. Η Επιτροπή στην ανακοίνωσή της τον Οκτώβριο του 2021 σχετικά με τις τιμές της ενέργειας[1], παρουσίασε μια εργαλειοθήκη για την καθοδήγηση της δράσης των κρατών μελών στον τομέα αυτό. Στις 8 Μαρτίου 2022, η Επιτροπή πρότεινε σχέδιο για την ανεξαρτητοποίηση της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα πολύ πριν από το 2030, συνοδευόμενο από σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της αύξησης των τιμών της ενέργειας[2]. Πιο πρόσφατα, οι ηγέτες της ΕΕ συζήτησαν ορισμένες επιλογές για τη μείωση των τιμών, βάσει περαιτέρω ανακοίνωσης της Επιτροπής που εκδόθηκε στις 23 Μαρτίου 2022[3].

Η συντονισμένη αντίδραση της ΕΕ είναι ουσιαστικής σημασίας για τη διασφάλιση της ενιαίας αγοράς και την αποφυγή περαιτέρω αποκλίσεων μεταξύ των κρατών μελών. Εκτός από την τήρηση του νομικού πλαισίου, η Επιτροπή προτείνει κάθε αντιμετώπιση σε επίπεδο πολιτικής να διέπεται από τρεις αρχές: αποτελεσματικότητα, προκειμένου να εφαρμοστεί γρήγορα με σκοπό την αντιμετώπιση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δημοσιονομική διαχείριση· συνέπεια με τους πρωταρχικούς στόχους μας για ενεργειακή αυτονομία και τους κλιματικούς στόχους μας για το 2030 και το 2050· και ισότητα – τόσο εντός όσο και μεταξύ των κρατών μελών. Αντί της μείωσης της φορολογίας, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν επίσης να εξετάσουν την ενδεχόμενη χρήση των υψηλότερων εσόδων από τον ενεργειακό φόρο και την τιμολόγηση των ανθρακούχων εκπομπών ή από τα μη φυσιολογικά κέρδη ορισμένων εταιρειών ενέργειας, που μπορεί να συμβάλουν στη χρηματοδότηση τέτοιων στοχευμένων και προσωρινών μέτρων για την υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων με τη μορφή ελέγχων ή επιστροφών.

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000610/2022

προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Δημήτριος Παπαδημούλης (TheLeft)

Θέμα: Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας στον τομέα των καυσίμων

Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων τροφοδοτούν σημαντικές ανατιμήσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας, οδηγώντας σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης και απώλεια εσόδων, σε υπέρμετρη επιβάρυνση των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σε αναχαίτιση της ανάκαμψης. Στα επιμέρους κράτη μέλη παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές των καυσίμων[4], οι οποίες οφείλονται στους επιβαλλόμενους φόρους και ιδίως στο ύψος του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ)[5]. Ειδικότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στις τιμές των καυσίμων στην ΕΕ, καθώς οι επιβαλλόμενοι φόροι ξεπερνούν το 60% της λιανικής τους τιμής[6]. Για την αντιμετώπιση των αυξήσεων στις τιμές της ενέργειας, η Επιτροπή παρουσίασε, τον Οκτώβριο του 2021, μια εργαλειοθήκη με μέτρα συμβατά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και άμεσα εφαρμόσιμα από τις εθνικές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων στοχευμένων φορολογικών μειώσεων για τη στήριξη των νοικοκυριών[7]. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση αρνείται συστηματικά να προχωρήσει σε προσωρινή μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα[8].

Ερωτάται η Επιτροπή:

1. Πόσα και ποια κράτη μέλη έχουν προβεί, μέχρι σήμερα, σε μείωση του ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα, αξιοποιώντας την εργαλειοθήκη που πρότεινε;

2. Εξετάζει τη λήψη περαιτέρω μέτρων για την αναχαίτιση του κύματος ακρίβειας στα καύσιμα και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα και το 2022;