Mε ευρύτερη πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L, περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%» και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Επί της αρχής του σχεδίου νόμου, υπέρ τάχθηκαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, ενώ καταψήφισαν ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ 25. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης θα εισαχθεί την ερχόμενη Παρασκευή στην ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, υπογράμμισε ότι η ουσία του νομοσχεδίου δεν είναι η κατάργηση του υφιστάμενου νόμου που ψηφίσθηκε το 2018 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η συμπλήρωσή του και η βελτίωσή του για να γίνει λειτουργικός και να προχωρήσουν οι επενδύσεις παραγωγής. «Η πολιτική είναι σκυταλοδρομία, δεν είναι μόνο αντιμαχία» είπε ο κ. Αδ. Γεωργιάδης και συμπλήρωσε πως «σε αυτό το νομοσχέδιο έχουμε μια προσπάθεια συνθέσεως». Επισήμανε ότι τα πράγματα και η νομοθεσία σε ό,τι αφορά την φαρμακευτική κάνναβη, έχουν αλλάξει τόσο σε επίπεδο Ευρώπης, Αμερικής και ΠΟΥ και στο πλαίσιο αυτό το παρόν νομοσχέδιο «προσπαθεί να κάνει το επόμενο απαραίτητο βήμα», που είναι να επιτρέπεται η εξαγωγή ξηρού ανθού και κάθε φαρμακευτικής μορφής, που η παραγωγός εταιρεία στην Ελλάδα θα εξάγει με την απαραίτητη άδεια, σε μία χώρα.
Απαντώντας στις παρατηρήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, ο υπουργός διευκρίνισε ότι στο νομοσχέδιο έχουν προβλεφθεί μεταβατικές διατάξεις, προκειμένου να εξαιρούνται από τον περιορισμό της εγκατάστασης παραγωγικών μονάδων σε γη υψηλής παραγωγικότητας, όσες επιχειρήσεις ήδη έχουν λάβει άδειες, ή βρίσκονται σε φάση έκδοσης. Μάλιστα, ενημέρωσε πως έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε μια νομοθετική βελτίωση στην ολομέλεια, προκειμένου να δοθεί και μια παράταση εξαίρεσης, τριών με πέντε μηνών, καθώς υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι που, είτε έχουν προβεί σε προσύμφωνα, είτε δεν έχουν ακόμα προλάβει να καταθέσουν αίτηση, αλλά έχουν αγοράσει γη υψηλής παραγωγικότητας για τέτοιες επενδύσεις. Εμείς είπε ο υπουργός «δεν θέλουμε να αδικήσουμε αυτούς τους ανθρώπους, ούτε να δημιουργούμε ζημιά σε καμία εταιρεία». Επέμεινε πάντως, ότι επειδή η καλλιέργεια αυτή είναι κυρίως υδροπονική, δεν χρειάζεται να χάνουμε γη υψηλής καλλιέργειας.
Σχετικά με τις δύο φάσεις αδειοδότησης (εγκατάστασης και λειτουργίας) των μονάδων και τα μέτρα ασφαλείας και φύλαξης που αναφέρονται στο σχέδιο νόμου, ο υπουργός διευκρίνισε πως αυτά προβλέπονται ήδη στον υφιστάμενο νόμο που ψηφίσθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αλλά και σε ΚΥΑ που έχουν εκδοθεί, και απλά επαναλαμβάνονται στο πλαίσιο των κανόνων της ορθής νομοθέτησης.
Αναφορικά με την μετάταξη της φαρμακευτικής κάνναβης από τον πίνακα Γ στον πίνακα Δ, ο υπουργός εξήγησε ότι αυτό είναι αναγκαίο στο πλαίσιο υλοποίησης της κυβερνητικής απόφασης με την οποία οι ασθενείς πλέον, μπορούν να προμηθεύονται όλα τα ακριβά αντικαρκινικά φάρμακα από όλα τα φαρμακεία. Αντιθέτως, είπε, θα διατηρούσαμε το παράδοξο να επιτρέπεται η πώληση από τα ιδιωτικά φαρμακεία, όλων των αντικαρκινικών σκευασμάτων, όχι όμως της φαρμακευτικής κάνναβης η οποία διατίθεται σήμερα μόνο μέσω του κρατικού μονοπωλίου. Αυτό τόνισε, δεν αλλάζει ότι απαιτείται δίγραμμη συνταγή ιατρού για την χορήγησή της, ούτε ότι τα φαρμακεία δεν θα πρέπει να τα φυλούν σε μέρος αυξημένης ασφάλειας.
Για τον περιορισμό εξαγωγής της ποσότητας των 30 γραμμαρίων ανά σκεύασμα, ο υπουργός είπε πως αυτό ήταν μια απαίτηση του ΕΟΦ, λέγοντας μάλιστα, πως στις αρχικές του τοποθετήσεις, το όριο που έθετε ήταν στα 10 γραμμάρια και μετά από διαπραγματεύσεις αυτό έφτασε στα 30 γραμμάρια. Ο κ. Γεωργιάδης πάντως είπε, πως είναι “ανοικτός” να επανεξεταστεί αυτό το όριο κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης, δήλωσε ότι επί της αρχής το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο, επέμεινε όμως ότι είναι «δειλό και άτολμο» και κατέθεσε δύο τροπολογίες:
Η πρώτη αφορά το άρθρο 14 του νομοσχεδίου για την πώληση τελικών προϊόντων κάνναβης, τόσο με την μορφή του ξηρού ανθού, όσο και με την μορφή εκχυλίσματος που βρίσκεται σε μεγάλη ζήτηση στην διεθνή αγορά. Προβλέπει επίσης, η σκευασία να μην περιορίζεται στα 30 γραμμάρια (καθώς έτσι επιβαρύνει με υψηλό κόστος τις εταιρείες παραγωγής και τις φέρνει σε δυσμενή ανταγωνιστική θέση) να επιτραπεί η διάθεσή της στην εγχώρια βιομηχανία ανθού και εκχυλισμάτων (προκειμένου να δημιουργηθούν συνέργειες και με την ελληνική βιομηχανία φαρμάκου), καθώς επίσης και κατάργηση της παραγράφου που επιβάλλει στον παραγωγό την υποχρεωτική κατάθεση αίτησης για άλλη γραμμή παραγωγής προϊόντος από αυτή του αποξηραμένου ανθού καθώς αυτό διαμορφώνει δυσμενείς συνθήκες.
Η δεύτερη τροπολογία, που κατέθεσε και ανέπτυξε ο εισηγητής της μειοψηφίας, αφορά το άρθρο 11 του νομοσχεδίου προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα καλλιέργειας φαρμακευτικής κάνναβης και σε γη υψηλής παραγωγικότητας, τουλάχιστον στο ποσοστό του 1% που έχει ήδη δεσμευτεί και προβλέπεται για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών μονάδων, καθώς αυτή είναι και η σχετική πρόταση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, παράλληλα κάλεσε την κυβέρνηση συνολικά να ακούσει την “κραυγή αγωνίας” των ασθενών που σήμερα αναγκάζονται να προμηθεύονται το φάρμακό τους πολλές φορές παράνομα, πανάκριβα, χωρίς κανέναν έλεγχο, και να νομοθετήσει σχετικά – όπως επίσης και να ιδρυθεί ο Εθνικός Οργανισμός Κάνναβης που είναι πάγιο αίτημα όλων των εμπλεκόμενων με την φαρμακευτική κάνναβη.
O αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης απάντησε στην εισηγητή της μειοψηφίας ότι το όριο εξαγωγής των 30 γραμμαρίων ανθού τίθεται γιατί θέλουμε να ευνοήσουμε και τη μεταποίηση στην Ελλάδα, γιατί θα αυξήσει την προστιθέμενη αξία. Για το θέμα της καλλιέργειας σε γη υψηλής παραγωγικότητας, αντέτεινε πως αυτή «θα πρέπει επιτέλους να συμφωνήσουμε ότι πρέπει να μείνει για τις επόμενες γενιές» και δήλωσε πως αυτή η συζήτηση θα πρέπει να γίνει και για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Πρέπει να κρατήσουμε τη γη υψηλής παραγωγικότητας εκεί που απαιτείται για καλλιέργεια, γιατί εδώ έχουμε υδροπονική και αεροπονική καλλιέργεια που πρακτικά μπορεί να γεννηθεί οπουδήποτε, παρατήρησε. Δήλωσε τέλος «ανοικτός» να συζητηθεί το θέμα του εκχυλίσματος, ενώ για τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Οργανισμού Κάνναβης, είπε πως αυτή θα έρθει στη Βουλή με αυτόνομο σχέδιο νόμου.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, ανέφερε πως το κόμμα του θα υπερψηφίσει και στην ολομέλεια επί της αρχής το νομοσχέδιο, καθώς όλοι συμφωνούμε στο οικονομικό και αναπτυξιακό του κομμάτι. Παρατήρησε όμως ότι απουσιάζει παντελώς το σκέλος που αφορά τους ασθενείς που ανακουφίζονται από τα σκευάσματα της φαρμακευτικής κάνναβης. Το νομοσχέδιο αυτό είπε, «ευνοεί και πάει τα πράγματα μπροστά σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, αλλά όχι και την ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας και τις συνέργειες με τη φαρμακευτική βιομηχανία» και πρόσθεσε πως «το να εξαγάγουμε ένα χαρακτηρισμένο τελικό προϊόν με τη διαδικασία της εξαγωγής που ισχύει για τα γενόσημα φάρμακα, πιθανόν να δημιουργήσει γραφειοκρατικά, αλλά και αδειοδοτικά προβλήματα». Ο ίδιος χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «ανεξήγητα περιοριστικό» σε κατηγορίες προϊόντων και επέμεινε στην ενοποίηση των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας των μονάδων. Ζήτησε επίσης να επανεξεταστεί το θέμα της γης υψηλής παραγωγικότητας, να διασαφηνιστεί ο ρόλος των γεωτεχνικών στη διαδικασία της παραγωγής, ενώ εξέφρασε την ριζική του αντίθεση με το άρθρο 18 του νομοσχεδίου, που παραπέμπει σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, μια σειρά σημαντικών διατάξεων που έχουν σχέση με την ασφάλεια και την τήρηση προϋποθέσεων για την δημιουργία μιας εγκατάστασης φαρμακευτικής κάνναβης.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, απάντησε στον ειδικό αγορητή του ΚΙΝΑΛ σχετικά με τις δύο ξεχωριστές άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας που προβλέπονται, λέγοντας ότι η άδεια εγκατάστασης δίνεται για να προχωρήσει κάποιος να κατασκευάσει κάτι. Η άδεια λειτουργίας όμως, δεν αφορά μόνο την ολοκλήρωση της κατασκευής, αλλά και το κομμάτι της λειτουργίας μέσα – τα άτομα που πρέπει να προσλάβει κάποιος, τα χαρακτηριστικά των ατόμων, τις διεργασίες που πρέπει να ακολουθήσει. Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί να γίνει με μία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας αλλά πρέπει να γίνει σε δύο φάσεις, ώστε και η Επιθεώρηση να μπορεί να ελέγχει ότι πληρούνται όλα τα προβλεπόμενα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, επέμεινε στην καταψήφιση του νομοσχεδίου, λέγοντας πως ο στόχος του δεν είναι η εξυπηρέτηση και επίλυση των λαϊκών προβλημάτων και αναγκών, αλλά η εξυπηρέτηση της κερδοφορίας επιχειρηματιών και ομίλων. Επέμεινε πως “η ουσία του νομοσχεδίου είναι ότι εντάσσει τη ‘φούντα’, τον ‘μπάφο’, στα τελικά προϊόντα της φαρμακευτικής κάνναβης. Αυτό που το νομοσχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ το άφηνε θολό, έρχεται η Νέα Δημοκρατία και το ξεκαθαρίζει με το νομοσχέδιο” . Επόμενο βήμα είπε, θα είναι ο «μπάφος» να εξαπλωθεί και «ίσως δούμε μελλοντικά και καμιά κατοχύρωση ΠΟΠ του εγχώριου χασίς». Καταλόγισε στην κυβέρνηση και τα κόμματα που υπερψηφίζουν το νομοσχέδιο αυτό, ότι «μπροστά στις κερδοφόρες προοπτικές και τις μπίζνες μιας χούφτας εκμεταλλευτών, εν προκειμένω με την κάνναβη, βάζετε σε ακόμα μεγαλύτερους κινδύνους την ψυχική και σωματική υγεία, ακόμα και τη ζωή, κυρίως των νέων ανθρώπων στη χώρα μας. Γιατί στο σύστημα που υπηρετείτε όλοι σας, η χρήση της κάνναβης, παράλληλα με την αξιοποίησή της για εξασφάλιση κέρδους στις πλάτες των ασθενών οι οποίοι αναζητούν εναγωνίως μία λύση, οι ψυχοδραστικές παρενέργειες της θεραπείας αυτής, θα συμβάλουν στη δημιουργία μιας ναρκωμένης κοινωνίας, στο όνομα της αντιμετώπισης διαφόρων ασθενειών».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, δήλωσε πως το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο. Η συζήτηση αυτή, είπε, που “ανάγει τα ναρκωτικά σε επένδυση, με ενοχλεί για να μην πω ότι ντρέπομαι». Τόνισε πως «είναι καθαρό πως η Ευρώπη μας έχει προορίσει για κλάδους όπως η καλλιέργεια κάνναβης, ο τουρισμός και τα καζίνο” και επέκρινε την κυβέρνηση, ότι αντί να προωθεί επενδύσεις στην παραγωγή, δίνει προτεραιότητα σε τέτοιου είδους επενδύσεις. Αναρωτήθηκε εάν ο υπουργός έχει εκτιμήσει τους κινδύνους στους οποίους βάζει την ελληνική κοινωνία για μια ρηχή αγορά που αντιστοιχεί στην Ελλάδα. Εξέφρασε την ελπίδα, η χώρα μας και η ΕΕ να μην ακολουθήσει την τάση που υπάρχει στις ΗΠΑ για τη νομιμοποίησης της ψυχαγωγικής χρήσης της κάναβης, και για την οποία μεγιστάνες, όπως ο Τζορτζ Σόρος, χρηματοδοτούν τέτοιες εκστρατείες νομιμοποίησης.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Κρίτων Αρσένης, δήλωσε πως το κόμμα του τελικά θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, καθώς ο στόχος του δεν είναι η ανάπτυξη και της εγχώριας αγοράς, αλλά η ανάδειξη της Ελλάδας σε μία εξαγωγική υπερδύναμη πρώτης ύλης. Πρόκειται είπε, για ένα προϊόν που απαιτεί περισσότερο νερό και από το βαμβάκι, καθώς και τεράστια ποσά ενέργειας. Χαρακτήρισε αδιανόητη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, να μπει η καλλιέργεια αυτή και σε γη υψηλής παραγωγικότητας, ακόμα και αν αυτό είναι στο ίδιο ποσοστό με τα φωτοβολταϊκά. Ξεκαθάρισε πως το ΜέΡΑ 25 είναι υπέρ της ανάπτυξης της φαρμακευτικής κάνναβης (αλλά με τελικά προϊόντα τα οποία θα φτάνουν στους ασθενείς που την χρειάζονται, και με την κάρτα ασθενή, για να ξέρουμε ποιος ασθενής πραγματικά χρειάζεται τη χρήση της κάνναβης σε οποιαδήποτε μορφή) καθώς της δημιουργίας ενός Εθνικού Οργανισμό Κάνναβης που να μπορεί να διαχειρίζεται αντικειμενικά το θέμα.