Όταν η Ελευσίνα γίνεται το ιδανικό του Σαιν Ντενί της Γαλλίας

Το Σαίν Ντενί είναι κατά κάποιο τρόπο η Ελευσίνα του Παρισιού. Απέχει λίγα χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα, υπήρξε κάποτε το σημαντικότερο βιομηχανικό κέντρο της χώρας και διοικήθηκε επί σειρά ετών από κομμουνιστές δημάρχους. Κατά σύμπτωση δε, το Σαιν Ντενί έγινε κάπως γνωστό στην Ελλάδα πριν από δεκαετίες, όταν ένα από τα λαμπρότερα ονόματα της Ελευσίνας, ο σκηνοθέτης Ορεστης Λάσκος, έγραψε ένα έξοχο ποίημα με τίτλο «Το Παρίσι». Εκεί λοιπόν μιλούσε για «ένα κύριο παράξενο πολύ» που «από τα μαθητικά του χρόνια είχεν ορίσει, μοναδικό μες στη ζωή του ιδανικό να πάει στο Παρίσι». Ωστόσο, ο εν λόγω κύριος, «που κάποια μέρα στα στερνά το κατορθώνει. Κι ένα πρωί μέσα στου τρένου ένα βαγόνι για το Παρίσι μεθυσμένος ξεκινά», τελικά δεν εκπληρώνει το ιδανικό του. «Πήρε μια τεράστια απόφαση που ως τώρα δεν ευρέθηκε να του τη συγχωρήσει κανείς. Αντίς να προχωρήσει στο Παρίσι κατέβηκε σ’ ένα προάστιο, στο Σαιν Ντενίς». Και αυτό διότι «ένιωθε καλά πως όταν σε λίγο στο Παρίσι θα βρισκόταν μέσα σ’ ελάχιστο διάστημ’ ασφαλώς,θα το βαριόταν. Και τότε;».

Αυτά για τότε. Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν αλλοιώς. Η Ελευσίνα είναι αυτή που τρόπον τινά έχει γίνει ιδανικό για το Σαιν Ντενί το οποίο, ακολουθώντας τα βήματά της, πιστεύει πως θα μπορούσε το 2028 να γίνει και αυτό μια από τις πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης. Και γιατί όχι; Οι δυο πόλεις, όπως είπαμε, έχουν κοινά χαρακτηριστικά.

Προς τον σκοπό αυτό ο Δήμος του Σαιν Ντενί, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Σορβόνης, οργάνωσε στις 21 Φεβρουαρίου μια ημερίδα μελέτης με θέμα «από την Ελευσίνα του 2023 στο Σαιν Ντενί του 2028, πολιτιστικές κληρονομιές και αστικός σχεδιασμός». Η ημερίδα φιλοξενήθηκε στο ελληνικό σπίτι της πανεπιστημιούπολης του Παρισιού και βασικοί ομιλητές ήταν Έλληνες και Γάλλοι διανοούμενοι. Από ελληνικής πλευράς έλαβαν τον λόγο η Μαρία Γκράβαρη- Μπαρμπάς, αρχιτέκτονας και διευθύντρια του ελληνικού σπιτιού, η Δήμητρα Κανελλοπούλου, αρχιτεκτόνισα και πανεπιστημιακός, ο δραματουργός Αλέξανδρος Μυστριώτης και ο καλλιτεχνικός παραγωγός Ελευθέριος Κεχαγιόγλου. Από γαλλικής πλευράς μίλησαν ο σκηνογράφος και αρχιτέκτονας Πατρίκ Μπουσέν και η υπεύθυνη για την υποψηφιότητα του Σαιν Ντένι Ζουλιέτ Μπομπουάν. Οι Κεχαγιόγλου και Μπουσέν αναφέρθηκαν αναλυτικά στο «Ακροβατωντας στην Ελευσίνα», ένα έργο έρευνας και καλλιτεχνικής δημιουργίας που συγκεντρώνει καλλιτέχνες απο το σύγχρονο χορό, το σύγχρονο τσίρκο και την μουσικη της Ανατολικής και Δυτικής Μεσογείου για να δημιουργήσει καλλιτεχνικά δρώμενα που διερευνούν το δημόσιο και τον ιδιωτικό χώρο, τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τον πολυ-πολιτισμικό κοινωνικό ιστό των προαστιακών πόλεων. Όπως εξήγησαν, η Ελευσίνα αποτελεί σύμβολο των μεγάλων ανακατατάξεων που διέρχονται σήμερα οι Ευρωπαϊκοι πολιτισμοί. Επισήμαναν επίσης ότι η ανάδειξη της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης είναι ένα καίριο γεγονός, που δινει την δυνατότητα για ένα εργαστήριο πειραματισμού ως προς τον ρόλο των καλλιτεχνών και του πολιτισμού σε έναν κόσμο που διανυει μια σημαντική οικολογική, κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική μετάβαση. Συνεχίζοντας οι Κεχαγιόγλου και Μπουσέν εξήγησαν πως το «Ακροβατωντας στην Ελευσίνα» έχει δυο στόχους:

– να θεμελιώσει μια μακροπρόθεσμη συνεργασία μεταξύ καλλιτεχνών και πολιτιστικών ομάδων και θεσμών της Ελλάδας και της Γαλλίας με στόχο την ανάπτυξη ενός σύγχρονου ελληνικού τσίρκου με αφετηρία την Ελευσίνα και άνοιγμα στα Βαλκάνια,

– να διερευνήσει νέους δεσμούς ανάμεσα στην πολεοδομια, την αρχιτεκτονική και τις παραστατικές τέχνες και να τοποθετήσει τους καλλιτέχνες στο επίκεντρο αυτών των διαδικασιών ανάπτυξης και ανάπλασης υποβαθμισμένων περιοχών. Ειδικότερα τρεις καλλιτέχνες από την ελληνική ομάδα “Kι Όμως Κινείται” (σύγχρονοι καλλιτέχνες χορού και τσίρκου ) συνεργάζονται με πέντε Γάλλους καλλιτέχνες τσίρκου και τρεις μουσικούς για να δημιουργήσουν ένα εξελικτικό έργο, εμπνευσμένο από το αστικό τοπίο της Ελευσίνας και του Σαιν Ντενί. Η καλλιτεχνική διεύθυνση και σκηνοθεσία τσίρκου του έργου θα γίνει από τον Γκαετάν Λεβέκ σε συνεργασία με την ελληνίδα χορογράφο Χριστίνα Σουγιουλτζή.

Αυτό το συλλογικό έργο «χτίζεται επιτόπου», με δημόσιες πρόβες και συμμετοχή ερασιτεχνών και νέων τοπικών καλλιτεχνών. Το πνεύμα αυτού του έργου έρευνας και καλλιτεχνικής δημιουργίας έχει ως στόχο να αδράξει την ευκαιρία ενός υψηλού προφίλ διεθνούς γεγονότος (η Ελευσίνα, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ) με σκοπό τη δημιουργία διαδικασιών συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας.Το πρώτο ερευνητικό στάδιο του έργου πραγατοποιήθηκε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου 2020 και παρουσιάστηκε διαδικτυακά. Ετσι δημιουργήθηκε ενα βίντεο με αποσπάσματα από τις πρώτες πρόβες. Το έργο συνέχισε να χτίζεται, στη Γαλλία (Σεπτέμβριος 2021) και στην Ελευσίνα τoν Οκτώβριο του 2022 με σκοπό να ολοκληρωθεί και να παρουσιαστεί στο πλαίσιο της πολιτιστικής πρωτεύουσας Ελευσίνα, τον Ιούνιο του 2023.

Εκτέλεση Ζαμπούνη: «Γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι όποιος μιλήσει τελειώνει»
16 Ιανουαρίου, 2024
Λουίτζι Μαντζιόνε: Επεισοδιακή η προσαγωγή του στο δικαστήριο
11 Δεκεμβρίου, 2024
Πυρηναία: Αγνοείται ζευγάρι Ισπανών
11 Δεκεμβρίου, 2024
Καταδικάστηκαν σε πολυετή κάθειρξη οι τρεις συλληφθέντες για τη φονική καταδίωξη με αστυνομικό
11 Δεκεμβρίου, 2024
Ξεκινά το εορταστικό ωράριο
11 Δεκεμβρίου, 2024
Ζαχαράκη: «Η ψηφιακή απειλή έχει διπλό πρόσωπο»
11 Δεκεμβρίου, 2024
Πιερρακάκης: Σχολικό μάθημα η διαχείριση του διαδικτύου και των social media
11 Δεκεμβρίου, 2024
Αστυνομικός Βουλής: «Βλέπαμε τα παιδιά με μελανιές και σπασμένα χέρια»
11 Δεκεμβρίου, 2024
Φρίκη στη δομή της Μαλακάσας: Μαστίγωσαν ανήλικο και τον κακοποίησαν σεξουαλικά
11 Δεκεμβρίου, 2024
AEGEAN: Η υποβολή αιτήσεων για το Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου
11 Δεκεμβρίου, 2024
Καταγγελία για το ναυτικό νοσοκομείο της Αθήνας – «Πήραν ιστό από λάθος σημείο»
11 Δεκεμβρίου, 2024