Θα γίνει «μάχη» – Αυτός είναι ο αγωγός-έπαθλο στη Μεσόγειο (pic)

Ενας διπλωματικός πόλεμος με φόντο ένα φαραωνικό έργο βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed μήκους 1.872 χιλιομέτρων προωθείται από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison κι αποσκοπεί στη μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα του Ισραήλ και της κυπριακής ΑΟΖ προς την Ιταλία μέσω της Ελλάδας.

Το έργο έχει κόστος της τάξης των 6 με 7 δισ. ευρώ και Αθήνα-Λευκωσία-Ιερουσαλήμ στηρίζουν το επενδυτικό σχέδιο έχοντας ταυτόχρονα και τις πλάτες της Ουάσιγκτον. Οι Τούρκοι θέτουν ευθέως εμπόδια καθώς επιδιώκουν την έλευση του αγωγού μέσω των τουρκικών εδαφών και τη σύνδεσή του με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ ο οποίος συνδέεται με τον ΤΑΡ. Σύμφωνα με τη Χουριέτ, η οποία επικαλείται δημοσίευμα της ισραηλινής Jerusalem Post το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών κάλεσε την προηγούμενη εβδομάδα τον ισραηλινό επιτετραμμένο στην Αγκυρα για να του υπενθυμίσει ότι ο αγωγός φυσικού αερίου που ξεκινά από τα ανοιχτά του Ισραήλ και περνάει από την Κύπρο και την Ελλάδα για να φτάσει στην Ιταλία θα περάσει από τα ανοιχτά της Αττάλειας και συγκεκριμένα μέσα από την ΑΟΖ που συμφώνησε η Τουρκία με τη Λιβύη επομένως ο αγωγός χρειάζεται την έγκριση της Τουρκίας.

Την ίδια στιγμή κυπριακά δημοσιεύματα θέλουν την Ιερουσαλήμ να αναδιπλώνεται μερικώς, μιλώντας για τεχνικές δυσκολίες και υψηλό κόστος κατασκευής του αγωγού. Ο αγωγός πρόκειται να μεταφέρει, εφόσον κατασκευαστεί και λειτουργήσει, ποσότητες της τάξης των 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου. Η Ευρώπη έχει ανάγκη από το φυσικό αέριο με τις εκτιμήσεις να μιλούν για ανάγκες επιπλέον ποσοτήτων 100 δισ. κ.μ. έως το 2030.

Απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα, ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και ο ισραηλινός ομόλογός του, Γιουβάλ Στάινιτς, προχώρησαν πρόσφατα σε δηλώσεις στήριξης της υλοποίησης του έργου. Πρόκειται, προφανώς, για έναν στρατηγικής σημασίας αγωγό, τον όποιον Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ στηρίζουν και προβάλλουν απέναντι στις αμφισβητήσεις της Τουρκίας των ζωνών θαλάσσης και των ερευνών υδρογονανθράκων. Το επενδυτικό σχέδιο, όπως αναφέρουν αναλυτές, έχει πάρα πολύ δρόμο μπροστά του για να υλοποιηθεί και το μεγαλύτερο εξ αυτών είναι το κόστος υλοποίησής του με δεδομένο το ότι στην παρούσα συγκυρία οι τιμές του LNG υγροποιημένου αερίου είναι χαμηλότερες έναντι του φυσικού αερίου των αγωγών.

ΠΛηροφορίες από εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ»