Επιτροπή Ανταγωνισμού: Συνεχίζεται η κυβερνητική αυθαιρεσία

Μια από τις πιο «καραμπινάτες» περιπτώσεις φωτογραφικής διάταξης συνιστά η Επιστροπή Ανταγωνισμού, αφού η παρούσα Κυβέρνηση νομοθέτησε ειδικό ασυμβίβαστο, μόνο για τη συγκεκριμένη επιτροπή -το οποίο δεν ισχύει για καμία από τις άλλες 25 ανεξάρτητες αρχές που λειτουργούν στην Ελλάδα. Στόχος του φωτογραφικού ασυμβίβαστου, η απόλυση της προέδρου και πρώην πρωθυπουργού, Βασιλικής Θάνου και της αντιπροέδρου, Αννυς Νάκου που είχαν τοποθετηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Μάλιστα, οι ακροβασίες γύρω από την Επιτροπή Ανταγωνισμού συνεχίζονται και στο νομοσχέδιο που κατατίθεται σήμερα, με αντικείμενο την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1, που αφορά στις εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού. Ένα νομοσχέδιο το οποίο έρχεται προς ψήφιση με καθυστέρηση σχεδόν ενός έτους από τη λήξη της προθεσμίας ενσωμάτωσης (4/2/2021), αφού -προφανώς- «μαγειρεύτηκε» στις κυβερνητικές… κουζίνες όλο το προηγούμενο διάστημα.

Το νομοσχέδιο ενσωμάτωσης έχει παραλείψει πλήρως -και, προφανώς, όχι τυχαία- την κρισιμότερη διάταξη της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, αυτήν ακριβώς που διασφαλίζει την ανεξαρτησία των εθνικών αρχών Ανταγωνισμού, επιβάλλοντας οι προϋποθέσεις παύσης και διορισμού να ορίζονται εκ των προτέρων στην εθνική νομοθεσία (αρθ. 4, παρ. 3 & 4 της Οδηγίας, αρθ. 17 Προοιμίου). Η συγκεκριμένη πρόνοια έχει εξαφανιστεί ολοσχερώς από το κείμενο του σχετικού αρθ. 9 του σχεδίου νόμου.

Όπως προαναφέραμε, η παράλειψη δεν είναι τυχαία, αφού με τη μεθόδευση αυτή καλύπτεται (εκ των υστέρων) η αμφιλεγόμενη διάταξη (αρθ. 101 παρ. 7 εδε Ν 4623/2019), που ψήφισε η παρούσα Κυβέρνηση λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της. Συγκεκριμένα, ο νόμος 4623/2019 θέσπιζε για πρώτη φορά ασυμβίβαστο της προηγούμενης άσκησης καθηκόντων επιστημονικού συμβούλου στο γραφείο του Πρωθυπουργού ή Υπουργού και όριζε ότι αυτό αφορά και στα τότε υπηρετούντα πρόσωπα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, δηλαδή αναδρομικά! Σε εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου απολύθηκαν, αιφνιδιαστικά και πρόωρα η τότε Πρόεδρος και η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Απολύθηκαν, δηλαδή, με διάταξη που νομοθετήθηκε μετά τον διορισμό τους και ίσχυσε αναδρομικά σε πρόσωπα που είχαν διορισθεί πριν από την έναρξη της ισχύος της.

Όπως επισημαίνουν στο newsique.gr έγκριτοι νομικοί -με εμπειρία στα ευρωπαϊκά φόρα- οι οποίοι παρακολουθούν στενά την υπόθεση, στην κρίσιμη διάταξη της Ευρωπαϊκής Οδηγίας έχει αποτυπωθεί η πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αποφαίνεται για την υποχρέωση σεβασμού της ολοκλήρωσης της θητείας των Ανεξάρτητων Αρχών, εκ μέρους των κρατών-μελών (αποφάσεις C288/12, παρ. 60, 61, 62, σχετ. πρόταση Γεν. Εισαγγελέα παρ. 71-74, 83 & C424/15, παρ. 47, 50, 52). Διαφορετικά, εάν δηλαδή εκ των υστέρων και μετά το διορισμό τους η Κυβέρνηση επινοήσει κάποιο ασυμβίβαστο, για να απομακρύνει πρόωρα τα μη αρεστά πρόσωπα -όπως προφανώς συνέβη στην προκειμένη περίπτωση- τότε είναι καταφανές ότι καταλύεται η ανεξαρτησία της Ανεξάρτητης Αρχής.

Μάλιστα, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, επιπλέον όλων των προαναφερθέντων, ως Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής, που συνέταξε το παρόν Νομοσχέδιο, ορίστηκαν οι νεοδιορισθέντες στη θέση των εκπτώτων Προέδρου και Αντιπροέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Δηλαδή, ακριβώς οι άνθρωποι που έχουν άμεσο συμφέρον να εξαλειφθεί η πρόνοια της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για εκ των προτέρων ορισμό των προϋποθέσεων παύσης, προκειμένου να διατηρήσουν τις θέσεις τους…